Mapa úspěchu
KNAUF Praha, spol. s r.o.
Chceme být atraktivním zaměstnavatelem
Firma KNAUF Praha působí na českém trhu od roku 1992. Dnes je jedním z nejvýznamnějších výrobců stavebních materiálů v oblasti výroby a prodeje sádrokartonových produktů a systémů u nás. O tom, jak k tomu došlo, jsme hovořili s Radkem Bedrnou, jednatelem společnosti KNAUF Praha, spol. s r.o.
Na začátku působení vaší společnosti v Česku byl vlastně jen prostý dovoz sádrokartonu. Rychle se to však změnilo. Co vedlo KNAUF k zahájení výroby přímo u nás?
KNAUF samozřejmě vnímal velký potenciál otvírajících se trhů ve východní Evropě. Česká republika, jako lokalita pro výstavbu první výrobní kapacity v bývalém východním bloku, byla v podstatě nejjednodušší a jasnou volbou. Byl zde historicky dostatek technicky kvalifikovaného personálu, řada surovinových zdrojů – sádrovec z odsíření uhelných elektráren, geografická blízkost k Německu a v neposlední řadě i dobrá jazyková vybavenost v severních Čechách, tedy znalost němčiny. Určitě i zásadním a rozhodujícím faktorem byla dobrá politická a právní stabilita, vnímáno v kontextu devadesátých let a celé východní Evropy.
Jaké závody a kde dnes KNAUF v ČR má?
KNAUF provozuje tři závody pro výrobu stavebních hmot na území České republiky. První a tedy i nejstarší je závod Praha, kde se vyrábí sádrové a cementové stěrky, omítky a potěry a výrobky stavební chemie. Závod byl v roce 1993 privatizován z bývalého Pražského stavebního servisu a postupem času výrazně zmodernizován a přestavěn. Druhý závod v Počeradech, který vyrábí sádrokartonové desky a ocelové konstrukční profily, byl postaven v roce 1994 a byl právě zmíněnou reakcí na rozvíjející se a rostoucí trh v České republice. Třetím v řadě a zároveň nejmladším je závod v Krupce, který vyrábí minerální izolační materiály a od svého zprovoznění v roce 2005 je jedním z nejmodernějších závodů svého druhu v Evropě.
Vaše společnost však není jen prostý výrobce, ale poskytujete i další služby, které s produkty souvisí. Jaký to má efekt?
Naší základní firemní filozofií je dodávat našim zákazníkům technická řešení, která jim zajistí vysoký komfort užívání stavby a jsou ekologická a vysoce kvalitní. Není tedy důležité dodávat jednotlivé produkty, ale vždy systémy a navrhovat systémová řešení dle potřeb zákazníka. A tato technická práce a poradenství je jednou ze služeb, kterou poskytujeme našim zákazníkům na základě téměř staletého know-how a zkušeností. Stejně tak klademe velký důraz na efektivní logistiku a distribuci zboží, abychom co nejméně zatěžovali životní prostředí a maximálně flexibilně dokázali obsloužit naše zákazníky.
Produkty KNAUF se dnes používají při výstavbě pasivních domů. Kam bude tato oblast směřovat. Dají se najít ještě další zlepšování?
Energetická náročnost budov a její neustálé zdokonalování nebo spíše snižování je disciplínou sama o sobě. Vše má však své hranice a nic se nesmí přehánět. Ano, pasivní domy jsou určitě velmi příjemné pro vaši peněženku a jsou ekologické. Vždy je však nutné najít kompromis mezi uživatelským komfortem a pohodlím a energetickou náročností budovy. Můžeme vylepšovat materiály a aplikace materiálů, ale také pouze do určité proveditelné smysluplné míry, můžeme stavět inteligentní domy, které téměř bezobslužně regulují své energetické a klimatické potřeby, ale nesmíme nikdy zapomenout na to, že užívat dům by měla být radost a užitek z velké investice. Nikoliv však starost a každodenní přizpůsobování se potřebám domu. Zlepšování se určitě dít budou a to zejména směrem k optimalizaci a zprůmyslnění výroby konstrukcí pro pasivní a nízkoenergetické domy.
Vloni KNAUF investoval stovky milionů do výroby v České republice. Znamená to, že věříte v další dynamický rozvoj stavebnictví? Kdy se tato investice vrátí?
Investovali jsme velké finanční prostředky do těžby a zpracování perlitu. Investice zahrnovala Českou a Slovenskou republiku. Obě tyto investice se od sebe nedají rozdělit, proto ji musíme brát jako investici česko – slovenskou. Na Slovensku těžíme a upravujeme surový perlit a v Česku perlit expandujeme a vyrábíme z něj finální výrobek. Je to zejména investice do strategické suroviny, která má použití mimo jiné i ve stavebnictví. V našem případě jako přísada do sádrových produktů nebo betonů. Použití je ale opravdu široké. Pokud vše půjde tak, jak bylo naplánováno, tak by se nám celá investice měla z ekonomického pohledu vrátit do sedmi let. Je nutné však vyzdvihnout velký přínos v oblasti inovací, kde očekáváme velký posun.
Jaké jsou cíle a záměry společnosti v ČR do příštích let?
Jednoznačně naše lokální cíle v České republice jsou využít ekonomické stability a dále investovat do dalších výrobních kapacit. Budeme se intenzivně orientovat na vzdělávání našich pracovníků a personální politiku. Chceme být atraktivním zaměstnavatelem a získávat nadále odborníky v oboru a vychovávat talenty. Jednoznačně dále budeme investovat do výzkumu a vývoje, což již poměrně značně činíme, zejména směrem k produktům vyrobeným bez zátěže na životní prostředí a s přidanou uživatelskou hodnotou pro našeho zákazníka. Chceme zvýšit komfort bydlení, nikoliv jeho cenu.
JIŘÍ HUMPLÍK