Mapa úspěchu
"ÁČKA" CHTĚJÍ V ČESKU PRODAT STO TISÍC VOZŮ – MAPA ÚSPĚCHU, 7. díl: AAA AUTO, a. s.
Ve čtvrtek 23. 7. 2015 byla hostem pořadu EKONOMIKA ČT24 Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO a. s.. Příběh této společnosti a video naleznete zde.
Mít úctu k tomu, od koho se učíte a respekt k těm, kterým zkušenosti předáváte. To je životní krédo Karolíny Topolová (39), generální ředitelky AAA AUTO a. s. Žena, která vystudovala na univerzitě J. A. Komenského v Praze andragogiku (vědu o výchově a vzdělávání dospělých lidí), dnes vládne největší flotile ojetých aut na prodej v České kotlině.
Ta čítá (tedy v den, kdy byl psán tento článek) úctyhodných 8099 vozů ve 21 pobočkách v ČR. Skupina AAA AUTO za 23 let existence na trhu obsloužila více než 1,6 miliónu zákazníků. Loni prodala téměř 63 tisíc vozů, z toho 16 tisíc na slovenském a 2,5 tisíce na ruském trhu.
Značku, která se v roce 2013 dostala mezi 10 nejlepších po roce 1989 (studie Ogilvy & Mather), o rok později za téměř 6 miliard Kč majoritně převzal britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.
Provolala se až na vrchol
V té době již byla Karolína Topolová v nejvyšší manažerské funkci. A příchod nových majitelů ustála. Možná i proto, že s „áčkama“ je spojena nikoli pupeční, ale telefonní šňůrou. Už v roce 1998, v pouhých dvaadvaceti letech, sem nastoupila, aby založila call centrum. To se pod jejím vedením stalo jedním z největších a nejmodernějších ve střední Evropě.
Do svého jmenování generální ředitelkou společnosti v červenci 2012 řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace.
„Před 22 lety se Anthony Denny, Australan českého původu, rozhodl, že zkusí v Čechách obchodovat s ojetinami trochu jinak, než to bylo do té doby zvykem. Povedlo se a už nejsme jen v České republice, ale i v dalších zemích…“ vzpomíná Karolína Topolová pro Mapu úspěchu na začátky společnosti a pokračuje: „Dnes je pro nás důležité budování důvěry. Obchod s ojetými auty je kontroverzní záležitost. Primárním krokem je pro nás proto okamžik výkupu. Už léta odmítáme přes 65 procent vozů, které k nám přijedou. Nesplňují buď technické, nebo právní aspekty výkupu, aby vůz byl prodejný dalšímu zákazníkovi.“
Dvouleté pojištění láká
Od svých konkurentů se již od začátku lišili tím, že od majitelů vykupovali vozy za hotové a hned je vypláceli. Jako první zavedli bezplatnou zákaznickou linku a k prodaným vozům přidávali certifikát původu. Dnes i dvouleté pojištění mechanických a elektrických závad nebo možnost vůz do týdne bez udání důvodu vrátit, či vyměnit za jiný.
„Díky tomu, že vozy kupujeme do svého vlastnictví, procházejí hloubkovou kontrolou. Prověřujeme nejen technický stav, ale v dostupných databázích kontrolujeme historii daného vozu. Protože ručíme za to, že vůz, který prodáváme, není kradený, nebo že například není v zástavě, prověřování je opravdu důkladné. Za léta našeho působení na trhu jsme vytvořili i vlastní databázi, kterou neustále doplňujeme.
Velmi dbáme i na prověření najetých kilometrů. I když stočení tachometru je od loňského srpna trestný čin, je tento nešvar stále hodně častý. Ověřujeme reálnost stavu najetých kilometrů. Pokud nejsme schopni zaručit, že najeté kilometry souhlasí, upozorníme zákazníka, že pravděpodobně došlo k manipulaci s tachometrem,“ vysvětluje generální ředitelka společnosti.
To vše přiláká do poboček „áček“ každý rok více lidí. I média, která v prvních letech existence firmy často zpochybňovala kvalitu zde prodávaných vozů a praktiky prodeje, ji začala časem i chválit. Právě AAA Auto zvítězilo v říjnu 2009 ve velkém testu kvality a poctivosti autobazarů Mladé Fronty Dnes. Vzkřísili Mototechnu
Dalším záslužným činem bylo vzkříšení již málem zapomenuté značky Mototechna. Pod tou firma od roku 2012 prodává vozy luxusní vozy.
Příchod nových majitelů zatím není ani tak znát na tuzemském trhu, jako na plánech obchodních aktivit za našimi hranicemi. „Myslím, že nás koupili právě proto, v jaké jsme kondici. Změnil se pouze náš plán expanze na ruský trh, který souvisí i s momentální situací v Rusku. Naše aktivity v této zemi jsme pozastavili a soustředíme se na Polsko. Byli jsme na něm už před krizí a těšíme se na návrat. Je tam velký potenciál," osvětluje Karolína Topolová další plány rozvoje firmy.
Obchod s ojetými auty bude podle ní v budoucnu autobazarům přát. Lidé se prý učí prodávat a kupovat auta přes zavedenou firmu. Je patrný odklon od prodejů typu „soused sousedovi“ a přes inzerci, protože tím kupujícímu i prodávajícímu ubude starostí i administrativy. Ta je s příchodem novelizace zákona o evidenčních kontrolách od 1. ledna 2015 citelně složitější.
Klíčoví lidé nás neopouštějí
I proto, že vystudovala obor, zabývající se výchovou a vzděláváním dospělých, ví Karolína Topolová, jak důležité je umět jednat s lidmi.
„Tým je pro nás základ. Potřebujeme kvalitní a schopní lidi. Proto hodně investujeme i do školení našich zaměstnanců. Za léta se nám péče o ně vyplatila. Většina našich zaměstnanců na klíčových pozicích u nás pracuje 10 a více let.“
A plány do budoucna? „Teď chceme expandovat do Polska, což je jeden z největších evropských trhů. A rozšiřovat pobočky v Česku. U nás chceme pokořit magickou hranici prodeje 100 000 aut ročně,“ říká sebevědomě.
A na otázku, čím jezdí, odpoví bez zaváhání. „Ojetým autem. Samozřejmě od nás!“
MAPA ÚSPĚCHU, kmi
VIDEODOKUMENT O PŘÍBĚHU SPOLEČNOSTI PETROF NALEZNETE ZDE
ŘEDITELKA SPOLEČNOSTI AAA KAROLÍNA TOPOLOVÁ VE VYSÍLÁNÍ EKONOMIKA ČT24 - MAPA ÚSPĚCHU
Popisek k fotografiim: Karolína Topolová, foto archiv AAA AUTO
3 + MAPY ÚSPĚCHU
Jen 0,2% stížností – I když se v roce 2014 zvýšilo množství prodaných aut ve skupině AAA AUTO o více než 12%procent, počet zákaznických stížností nadále klesá. Za loňský rok to bylo méně než 0,2 % z celkového počtu téměř 64 000 prodaných vozů. Tuto informaci zveřejnil Milan Smutný, působící jako konzultant pro veřejné a komerční instituce a ombudsman AAA AUTO.
Etický kodex – V roce 2007 zavedla společnost Etický kodex, kterým jsou povinni řídit se všichni její zaměstnanci i externí spolupracovníci. Kodex obsahuje především tyto zásady: Respektování zákonů dané země, úctu a důvěru vůči nadřízeným i kolegům, maximální vstřícnost vůči zákazníkovi, závazek mlčenlivosti ohledně interních informací, jednání v zájmu firmy a její dobré pověsti a ohled na životní prostředí.
Zelená elektromobilům - AAA AUTO se jako první prodejce ojetých vozů připojil k programu Elektromobilita společnosti ČEZ. Díky tomu si můžete dobít svůj elektromobil přímo před pražským autosalonem AAA AUTO. Do 5 let chce společnost umožnit dobíjení elektromobilů na všech svých pobočkách.