Mapa úspěchu
Budějovický Budvar, n.p. - uvidíte DNES (4. 5. 2015) v 17.14 na ČT1
Budějovický Budvar, n.p. si letos připomíná 120. výročí založení. Díl seriálu MAPA ÚSPĚCHU, věnovaný této firmě, uvidíte dnes, 4. 5. 2015, od 17.14 na ČT1.
Výročí, kdy zde první várku piva uvařili 7. října 1895, připomenou během letošního roku limitované edice piva značky Budweiser Budvar, pivovarské suvenýry i řada kulturních akcí.
Přímým předchůdcem Budějovického Budvaru byl „Český akciový pivovar v Českých Budějovicích“. Ten vznikl především zásluhou českobudějovických právovárečníků české národnosti pod vedením významného podnikatele JUDr. Augusta Zátky. Budějovický Budvar navazuje na 750letou tradici vaření originálního Budějovického piva v Českých Budějovicích. Jméno pivovaru i název jeho klíčové značky „Budweiser Budvar“ se váží k místu původu, tedy městu České Budějovice. Od svého založení používal tento pivovar při prodeji piva v nejrůznějších formách pojem „Budweiser“, který vycházel z tehdy používaných názvů Budějovice nebo Budweis. Město Budějovice - Budweis – totiž již od 13. století vynikalo výrobou piva označovaného jako budějovické pivo nebo názvem „Budweiser Bier“ (tedy „Pivo z Českých Budějovic“ nebo „Budějovické pivo“). Označení výrobku místem původu logicky převzal při svém založení i Budějovický Budvar. V roce 1930 byla registrována další důležitá ochranná známka - „Budvar“. Ta vznikla stažením slov BUDějovický a pivoVAR. V roce 1934 došlo k registraci ochranné známky „Budvar – budějovické pivo“ a značka „Budvar“ byla doplněna o již dříve používané označení místa původu „Budweiser“. Protože se název piva „Budvar“ rychle stal synonymem vysoké kvality, byl pivovar v roce 1936 oficiálně přejmenován na „Budvar – Český akciový pivovar České Budějovice“.
Světlý ležák značky „Budweiser Budvar“ se postupně stal klíčovým produktem a vlajkovou lodí pivovaru. V současné době je „Budweiser Budvar“ jednou z nejznámějších a nejcennějších českých značek na světě: na exportu piva z České republiky se podílí z více než 20% a vyváží se do 70 zemí. Pod značkou „Budweiser Budvar“ se prodává kromě světlého ležáku B:ORIGINAL dalších 7 druhů piva (výčepní pivo B:CLASSIC, tmavý ležák B:DARK, kroužkovaný ležák B:SPECIAL, nealkoholické pivo B:FREE, speciální pivo B:STRONG, speciální pivo B:CRYO a nefiltrované kvasnicové pivo CVIKL). Několikrát ročně se na trhu objevují také limitované edice sezónních piv, například speciální pivo z čerstvého chmele nebo tmavý ležák s višní. Budějovický Budvar za dobu své existence uvařil 48,3 milionu hektolitrů piva.
Budějovický Budvar dodnes pečuje o tradici vaření Budějovického piva a snaží se ji uchovat i pro příští generace. Výroba proto stále probíhá výhradně z původních surovin a podle osvědčených řemeslných postupů. Výjimečnost Budějovického piva uznává i Evropská unie, která mu v roce 2004 přiznala právo na Chráněné zeměpisné označení. To garantuje spotřebitelům skutečnou kvalitu, tedy to, že zakoupený produkt není levnou napodobeninou a že byl vyroben na konkrétním místě, z přesně definovaných surovin a předepsaným výrobním postupem.
Více se o pivovaru Budějovický Budvar, n. p. dozvíte na www.budejovickybudvar.cz