Mapa úspěchu
HLAVOU, SRDCEM A RUKAMA ŠIJE MARIO VLČEK PRO HOROLEZCE - MAPA ÚSPĚCHU, 6. díl: MOIRA CZ, a. s.
Horolezectví je sport pro silné osobnosti. Aby uspěly, musejí myslet samostatné, dokázat se odpovědně rozhodovat a přitom být i dobří týmoví hráči.
A mnohé z toho, co se naučil, se mu více než osvědčilo i v podnikání. Pořádné horolezecké oblečení se u nás za socialismu pořídit nedalo, takže když nechtěl vybavení kupovat draze v zahraničí, musel si ji vyrobit sám. Doslova na vlastní kůži se pak přesvědčil, jestli se výsledek podařilo přesně podle jeho představ.
Vyrobil i stroj na peří
Jeho jméno začalo být známé i v zahraničí už před rokem 1989, kdy Vlček nejen lezl po horách, jezdil na motorce a létal na rogalu, ale také zkonstruoval stroj, na kterém vlastnoručně třídil prachové peří do spacích pytlů a bund pro horolezce.
Dělal to tak kvalitně, že jeho výrobky nemělo v Evropě obdoby. Když přišla sametová revoluce, měl vyučený letecký mechanik jasno. Začne podnikat a vytvoří funkční prádlo snů nejen svých, ale také pro všechny své kolegy horolezce a sportovce vůbec.
Firmu založenou v roce 1990 pojmenoval Alae Lupuli. O dva roky později uvedla na trh 100% polypropylenové prádlo, první v tehdejší ČSSR. Z dnešního pohledu jsou začátky podnikání pro Mario Vlčka až úsměvné:
„První stroje jsem měl staré z Barrandova. Pak jsem koupil ve sběru šest strojů z firmy Fezko, přivezl si je na traktoru s vlekem do bývalého mlýna, který jsem si pronajal, a pátral po lidech, pro které je práce v pletařském průmyslu smyslem života. Podařilo se. Už prvních 25 vyrobených triček pro cyklisty z vlákna dovezeného z USA a Rakouska přineslo úspěch. Za jeden stroj jsem zaplatil 18 500 Kč a každý z nich vynesl pětadvacet milionů, které jsem zase investoval do dalších mašin,“ líčí pro Mapu úspěchu.
Moira už je plnoletá
Hodně peněz vložil i do vývoje materiálů, které dnes nesou jeho značku Moira. Toto slovo má hned několik významů – je to nejen jedna z řeckých mytologických sudiček, ale také křestní jméno šéfredaktorky časopisu Alpine Journal pro horolezce, s níž se Mario Vlček před lety znal. A v neposlední řadě je také přesmyčkou jeho křestního jména.
Od počátku jeho podnikání se zajímal především o to, jak zajistit, aby textilie poskytovala sportovci pohodlí a tělo zůstávalo i při extrémním výkonu v suchu a teple.
„Probíral jsem ten nápad s Výzkumným ústavem chemických vláken Svit, kde jsou úžasní odborníci a společně jsme vyvinuli originální vlákno z polymeru, které je od roku 1996 patentováno jako vlákno Moira TG 900,“ vzpomíná Mario Vlček.
Jde o vlákno s unikátním, patentovaným profilem. Jeho tajemství spočívá ve tvaru jeho průřezu, kde se podobá pětilaločné hvězdě. Tím se až dvojnásobně zvětšuje obvod vlákna a zároveň vytváří úžlabí, kudy pak putuje kapilární vlhkost.“
Nejen pro sportovce, ale i pro turisty a cestovatele je vlákno Moira TG 900 na cestách přímo požehnáním. Nemá žádnou nasákavost, takže předává vlhkost během sekund. V přírodě tedy stačí prádlo ručně vyprat, vyždímat, zarolovat do ručníku, dvakrát přeložit a vlastní vahou pouhou minutu lisovat. Pak už je suché a lze je obléci na sebe.
Není divu, že název Moira se postupně stal synonymem pro funkční prádlo vůbec a dal roku 2002 jméno transformované části původní firmy – Moira CZ a. s. Alae Lupuli se od té doby věnuje vývoji, výzkumu a technologii výroby.
Capite, Corde, Manibus
Motto firmy Moira zní Capite, Corde et Manibus neboli Hlavou, srdcem a rukama. Znamená to, že své výrobky Mario Vlček chce tvořit pro všechny, kteří hledají aktivní přístup k životu. A je velmi hrdý na to, že Moira je česká firma a všechny svoje výrobky vyrábí v ČR, přestože se její zboží objevuje na všech kontinentech. Mezi zákazníky patří i německá nebo rakouská armáda.
Levnější výrobu v zahraničí Mario Vlček nechce hledat už z principu: „Pokud chcete úspěšně podnikat, musíte mít na paměti, že jde vždy a především o veřejně prospěšnou službu. Nemůžete myslet pouze na peníze a majetek. Musíte věřit lidem a oni musejí uvěřit vám. Je nutné investovat do jejich vzdělání i pracovních jistot. Aby se podíleli na společné výrobě s hrdostí. A úspěch se časem dostaví.“
Samozřejmě se Mario Vlček nesetkal vždy jen s pochopením a vstřícností, během let v podnikání poznal i takové lidské vlastnosti, jako závist a nenechavost. Několik let ho provázejí i soudní pře, a nikoli všechny vyhrál. Přesto charismatický Brňák neztrácí víru ve své okolí.
„Pokud kolem sebe nemáte správné lidi, nikdy nedosáhnete po úspěchu a splnění vašich představ,“ tvrdí z vlastní zkušenosti. Komu důvěřuje nejvíce, je jasné. Jeho manželka Marcela působí jako výkonná ředitelka firmy.
MAPA ÚSPĚCHU, kmi
MOIRA CZ, a. s. V ČÍSLECH
ZALOŽENA - 2002
POČET ZAMĚSTANCŮ - 140 zaměstnanci v r. 2012
VÝROBA - Vývoj a výroba funkčních vláken, funkčního ošacení a doplňků - patentované vlákno Moira TG 900, vývoj a design materiálů pro funkční prádlo do různých klimatických podmínek, vývoj, design a výroba ponožek pro speciální účely a dalších doplňků
PODÍL NA TRHU - Největší producent funkčního oblečení v Česku
OBRAT/ZISK - 126 milionů Kč (2012)
EXPORT - Obchodní kontakty s řadou zemí EU a USA
ZAJÍMAVOST - od roku 2009 spolupracuje se světoznámým fotografem Robertem Vanem, který je autorem snímků i pro letní katalog 2015
VIDEODOKUMENT PRO ČT 1 S PŘÍBĚHEM SPOLEČNOSTI MOIRA NALEZNETE ZDE
3+MAPY ÚSPĚCHU
Technologicky je světovým průkopníkem: Přinesl do Čech první prádlo ze 100% propylenu a v roce 1996 získal patent na převratné vlákno Moira TG 900.
Ručí i za kvalitu prodeje svých výrobků - Zákazníci si mohou vybrat funkční ošacení v síti 28 vlastních firemních prodejen se speciálně školeným personálem a na firemním e-shopu. Prodej je podporován zákaznickým klubem s věrnostními benefity.
Je patriot - Přestože dováží do celého světa, výrobu drží stále v České republice. V roce 1997 zakoupil areál továrny FEZKO Strakonice a soustředil tam výrobu. Postupně opravuje další objekty s cílem zachovat původní ráz této zajímavé lokality uprostřed města.