Mapa úspěchu
NA PETROF HRAJE I PAUL MCCARTNEY - MAPA ÚSPĚCHU, 5. díl: PETROF, spol. s r.o.
Ve čtvrtek 16. 7. 2015 byla hostem pořadu EKONOMIKA ČT24 Mgr. Zuzana Ceralová Petrofová, prezidentka společnosti Petrof. Příběh této společnosti a video naleznete zde.
Do firmy se zapojila další generace, posléze i třetí. V roce 1934 zažila firma velký úspěch, když na světové výstavě v Bruselu získala za své nástroje zlatou medaili. Jenže to už se blížil opět válečný konflikt a po něm rána nejtěžší, znárodnění.
Vyvzdorovala 96 procent
Právě toto nesmírně krutě provedené vyvlastnění firmy, které změnilo a rozvrátilo život celé široké rodiny, už zná dnešní prezidentka firmy Petrof Mgr. Zuzana Ceralová Petrofová (46 let) z vyprávění svého otce.
Tato zkušenost také bezpochyby stála za obdivuhodnou zarputilostí, s níž se rodina rozhodla po sametové revoluci získat firmu zpět do svých rukou. Restituční řízení totiž Petrofům přiznalo jen pouhá 4 procenta firmy.
„Celých 96 procent musela rodina od státu koupit zpět. Představovalo to strašné zadlužení, celkem čtvrt miliardy,“ vzpomíná Zuzana Ceralová-Petrofová, členka páté generace rodiny, vystudovaná farmaceutka, která tehdy ještě působila ve svém oboru. „Můj otec dal do vrácení firmy vše. Jediné, co neměl, byl syn, následník, který by firmu převzal. A protože sestra byla v Kanadě, řekla jsem si, že to budu muset být já. Přání mít vlastní lékárnu se mi tak nikdy nesplnilo, zato mi přibyl jiný úděl, zachránit Petrof, “ prozradila Mapě Úspěchu
Kdo neplatí hypotéku, nemá ani na klavír
Proces privatizace firmy se táhl osm let, než ji členové rodiny získali kompletně do svých rukou. Zuzana Ceralová Petrofová nastoupila nejprve jako vedoucí propagace. Zkušenosti z velké úspěšné německé firmy, kde dosud působila, narazily na nepochopení a pozůstatky myšlení minulého režimu.
„Čekalo se ode mne, že za méně peněz budu dělat mnohem více než ostatní, protože jsem z rodiny,“ popisuje situaci v roce 2000. „Ale z farmaceutické firmy jsem byla zvyklá na dril a výsledky, navíc se nerada vzdávám. Překousla jsem to.“
Pak ovšem přišel útok na newyorský World Trade Center a v příštích letech za oceánem následovalo ještě další prohloubení krize. Šedesát procent obratu firmy tvořily Spojené státy, a tak se Petrof takřka bez varování ocitl na okraji krachu, který vypadal fatálně.
Tehdy se Zuzana Ceralová-Petrofová rozhodla za každou cenu rodinné dědictví zachránit. Dohodla se s ostatními spolumajiteli, aby jí přepsali své podíly. Tak se stala roku 2004 jednatelkou a zároveň majoritním vlastníkem firmy.
Klavíry vyváží do 60 zemí
Obchodní situace si vynutila tak nepopulární změny, jako propouštění zaměstnanců, ale také přinesla nové příležitosti při rozšíření výroby například na luxusní reprosoustavy nebo nábytek využívající stejné ušlechtilé materiály jako hudební nástroje.
Po velmi napjatém půlroce se začala situace obracet k lepšímu. Největším problémem zůstával nedostatek kvalitních pracovníků, s nímž se Petrof potýká dosud.
„Máme absolutní nedostatek techniků, klavírníky si samozřejmě musíme školit sami, což trvá minimálně 10 let. Šikovných obchodníků, kteří zvládají mezinárodní obchod, je jako šafránu,“ říká Zuzana Ceralová-Petrofová.
Trh s piany se v posledních letech jen v Evropě pětkrát snížil. Přesto hvězda Petrofu stále stoupá. Dnes firma vyváží do více než 60 zemí světa a jeho pianina i klavíry existují v široké škále od nástrojů vhodných pro začátečníky až po velká koncertní křídla určená do koncertních sálů.
K výročí 150 let firmy byla loni na trh uvedena nová prémiová řada Antonín Petrof s vlajkovou lodí, špičkovým koncertním křídlem AP 275, kde zájemce najde desítku inovací včetně dvou patentovaných.
Spojení rodiny a firmy je ideál
„Máme vizi zůstat největším evropským výrobcem, podporovat hudební vzdělání a kulturu, vyrábět piana, na která bude radost hrát,“ říká dvojnásobná matka, jejímž největším soukromým přáním je být s rodinou, především pětiletým synem, mít čas na přátele a spory, jako je plavání nebo cyklistika.
Přesto přiznává, že její ideální den je i takový, kdy jde do práce a řeší nové výzvy: „Firmu nosím v hlavě stále, z toho nelze vyskočit.“ Dokazuje to i řada ocenění, kterými se může Zuzana Ceralová-Petrofová pyšnit. Magazín Forbes ji v roce 2013 zařadil mezi pět desítek nejvlivnějších Češek a o rok dříve získala cenu za udržení tradice výroby hudebních nástrojů.
MAPA ÚSPĚCHU, mti
VIDEODOKUMENT O PŘÍBĚHU SPOLEČNOSTI PETROF NALEZNETE ZDE
ŘEDITELKA SPOLEČNOSTI PETROF VE VYSÍLÁNÍ EKONOMIKA ČT24 - MAPA ÚSPĚCHU
3 + MAPY ÚSPĚCHU
Renomé postavené na kvalitě a tradici - Společnost PETROF je v současné době největším výrobcem klavírů a pianin v Evropě. Tento úspěch je postaven na poctivé ruční práci, pečlivém výběru materiálů evropského původu, zkušených řemeslnících a na inovacích.
Odpovědnost rodinné firmy – Petrof působí již přes 150 let na stejném místě, v továrně v Hradci Králové a snahou je dát práci především místním lidem. Někteří s nich patří do rodin svázaných s firmou po několik generací.
Důraz na dlouhodobou udržitelnost – Snahou firmy je využít maximálně bohatství v podobě zkušeností předešlých generací a zajisti, aby generace příští mohla pokračovat ve výrobě nástrojů nejen krásných, ale také spolehlivých, jejichž zvuk bude těšit posluchače desítky let.
MAPA ÚSPĚCHU, kmi
FOTO: Mgr. Zuzana Ceralová Petrofová, prezidentka společnosti Petrof
ARCHIV PETROF