Breadcrumbs navigation


Mapa úspěchu

Nebudeme těžkopádným tankerem, o úspěchu dnes rozhoduje rychlost - MAPA ÚSPĚCHU, 3. díl: ŠKODA AUTO

Když letos v červnu prezident Miloš Zeman přebíral Škodu Superb třetí generace coby vlajkovou loď hradní kolony, neměla mladoboleslavská Škoda Auto a. s. o symboly rozhodně nouzi.

Stalo se tak totiž přesně 120 let od okamžiku, kdy v roce 1895 dva cyklističtí nadšenci, mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, založili malý podnik na výrobu jízdních kol. A naopak, jen krátce poté, co společnost oznámila, že v roce 2014 poprvé v dějinách dosáhla rekordního milionu prodaných aut za jeden rok.

 A aby toho nebylo málo, právě letos oslavil Bohdan Wojnar (*1960), člen představenstva ŠKODA AUTO zodpovědný za oblast řízení lidských zdrojů, 30 let svého působení v největší firmě v ČR, počítáno podle obratu.

„Auta jsou nejen pro mě, ale pro všechny zaměstnance skutečnou vášní. A bez této vášně, kterou vkládáme do vývoje, výroby a prodeje se tato práce nedá dělat,“

svěřil se Bohdan Wojnar Mapě úspěchu.

Pro Škodu byl zásadní vstup skupiny Volkswagen v roce 1991. Vzpomínáte si na tento přelomový okamžik?

Samozřejmě, velmi dobře. Škoda byla tehdy lokální výrobce a na výzvy spojené se vstupem světového koncernu jsme nebyli zcela připravení. V řadě případů nám chyběly zkušenosti z mezinárodních trhů a ne vždy jsme uměli pracovat v interkulturním prostředí. Zaměstnanci ale byli plní elánu, odhodlání 
a díky jejich píli jsme byli schopni se začít velmi rychle rozvíjet. Zásadní bylo, že zaměstnanci podporovali spolupráci s koncernem VW.

 V čem se podle vás koncern VW liší proti evropské konkurenci?

Především precizností, nadšením pro techniku, emocemi a také významnou rolí zaměstnanců. Celá skupina chce nadále růst, proto musí využívat potenciál jednotlivých koncernových značek a jejich zaměstnanců. V Mladé Boleslavi, v Kvasinách 
a ve Vrchlabí se vyrábí celá řada komponentů pro celý koncern, jako například převodovky nebo motory. Přímo 
v Mladé Boleslavi máme velké vývojové centrum, které se neustále rozšiřuje a opět slouží celému koncernu. Podílíme se tak například na vývoji brzd, převodovek, motorů nebo moderních infotainment systémů. To vše nám zajišťuje růst a stabilitu do budoucnosti.

 Ta je hodně svázána s další generací kvalitních zaměstnanců…

Ano, v rámci našich aktivit vnímám jako zásadní skutečnost, že provozujeme vlastní firemní učiliště, které nám umožňuje nejen výchovu našich budoucích zaměstnanců, ale i předávání zkušeností seniorních pracovníků směrem k mladé generaci. Věřím, že propojování teoretické výuky s praxí se nám daří dobře. Příkladem může být projekt z loňského roku – vůz CitiJet. Za asistence odborníků přímo z firmy si studenti postavili vlastní vůz na platformě modelu Citigo. Díky velkému úspěchu letos projekt pokračuje. Nedávno jsme slavnostně představili studentský projekt FUNstar postavený na bázi modelu ŠKODA Fabia.

 Loni jste poprvé v dějinách firmy prodali více než milion aut za rok (přesně 1,037 milionu aut). Jaký nárůst předvídáte pro nejbližší roky?

Vzhledem k pozitivním signálům z většiny trhů, výrazně omlazené modelové paletě a pozitivním reakcím laické i odborné veřejnosti na nový model Fabia a Superb očekáváme, že letos budeme i nadále růst. Náš dlouhodobý cíl zůstává nezměněn: v příštích letech plánujeme prodávat minimálně 1,5 milionu vozů ročně. První vyrobený i prodaný milion vozů v roce 2014 je významným milníkem v naší růstové strategii.

 Na světě je nový Superb, za dveřmi nové SUV. Kdy se dočkáme nového „teréňáku" s okřídleným šípem na přídi?

Pravidelné uvádění nových modelů na trh, tzv. modelová ofenziva, je skutečně důležitým stavebním kamenem naší růstové strategie. Model Škoda Yeti, který 
v současnosti nabízíme, je 
u našich zákazníků velice oblíbený. „Teréňák" tedy větší SUV, o kterém se v médiích spekuluje, nás samozřejmě láká. Je to jeden z nejrychleji rostoucích segmentů na světě. Proto velmi vážně uvažujeme o rozšíření naší modelové palety tímto směrem.

V tuto chvíli by ale bylo předčasné mluvit o konkrétních plánech nebo datech. V první polovině letošního roku se nám podařilo úspěšně uvést novou generaci modelu Škoda Fabia a Fabia Combi na většinu trhů. Aktuálně začínáme na trhy postupně uvádět třetí generaci modelu ŠKODA Superb, který je vlajkovou lodí značky.

 Takže růžová budoucnost na obzoru?

Jsme jednou z nejstarších automobilek na světě. A ten nás už dávno nebere jako nějakou Popelku, ale jako značku, která je trendy, sexy, zajímavá. A stala se skutečně hráčem první ligy světových automobilek. Musíme si ale zachovat rychlost v rozhodování a inovativnost. Aby se firma nestala těžkopádným tankerem, ale byla schopna reagovat na neustále změny, které dnes a denně zažíváme.

MAPA ÚSPĚCHU, kmi 

VIDEO S PŘÍBĚHEM SPOLEČNOSTI ŠKODA AUTO a.s.NALEZNETE ZDE

BOHDAN WOJNAR VE VYSÍLÁNÍ EKONOMIKA ČT 24 (9. 7. 2015)

Popisek k fotografii:

  1. Bohdan Wojnar, člen představenstva Škoda Auto

FOTO MAPA ÚSPĚCHU/ŠKODA AUTO

MAPA ÚSPĚCHU, kmi


Sdílej na Facebook Sdílej na Twitter Sdílej na LinkedIn